Celibát . VOĽA BOŽIA v RKC
Toto je stránka pre rímskokatolíkov!!!
V RKC sa zachováva CELIBÁT KŇAZOV !
Podporujme túto Božiu vôľu aj modlitbou!
Kátolicka cirkev:
Zahrnuje 24 individuálnych SUI IURIS cirkví, ktorá majú svoju " vlastnú disciplínu,
vlastnú liturgiu a vlastné teologické a duchovné dedičstvo." /Lumen Gentium, n.23/
Všetky sú spojené s pápežom.
Najväčšia je latinská cirkev, tzv.západná cirkev a potom je tu ďaĺších 23 tzv.východných cirkví.
Máme spoločnú vieru o Eucharistii, východné cirkvi uznávajú toho istého pápeža, ktorého prijímajú a
vyjadrujú svoju vieru vlastným jedinečným spôsobom.
Vo svojej dlhotrvajúcom pôsobení východný katolicizmus ordinuje aj ženatých mužov za kňazov. Média niekedy píšu nesprávnym spôsobom, že kňazi sa môžu vo východných cirkvách ženiť. Nie je to tak. Ale kńazstvo sa udeľuje ženatému alebo slobodnému mužovi.
Oficiálne katolicke učenie rešpektuje disciplínu východných cirkví.
KKC 1580 - katechizmus
Latinská celibátna disciplína má nesmiernu hodnotu a má mnohé dôvody, aby CELIBÁT
v rímskokatolickej cirkvi bol ZACHOVANÝ!
O sv. Petrovi vieme s istotou, že bol ženatý. Ale už vo Svätom písme nachádzame prvýkrát záväzok vtedajšieho celibátu – v zmysle úplnej zdržanlivosti v užívaní manželstva. Sv. Peter hovorí Ježišovi: „Pozri, my sme opustili, čo sme mali, a išli sme za tebou.“ On im povedal: „Veru, hovorím vám: Niet nikoho, kto pre Božie kráľovstvo opustí dom alebo ženu alebo bratov alebo rodičov alebo deti, aby nedostal oveľa viac v tomto čase a v budúcom veku večný život.“ (Lk 18,28–30)
Tzv.židovský argument pre celibát kňazov sa objavil v 4.storočí:
Bol to príklad levitských kňazov. Keď leviti praktizovali zdržanlivosť kvoli službe vo svätyni, o čo viac by mali kňazi kresťanov, ktorá slúžia Bohu deň čo deň, zdržanlivosť praktizovať.
Kmeň Leviho bol kmeňom Izralea zodpovedným za náboženské vodcovstvo židovského národa. V modernej dobe
sú leviti intergrovaní do židovských komunít, ale udržiavajú si svoj mimoriadny štatút, postavenie.
is that Augustine’s understanding of sex and celibacy was a decisive factor for the insinuation into our culture that Christianity regards sexuality as tainted with evil. According to Augustine, only the celibate could hope to achieve the state of grace that existed in the Garden of Eden. What we today call “Christian attitudes toward sex” are really Augustinian attitudes. These anti-sexuality and anti-women attitudes became inbred in clerical education until finally, in the 12th century, the Latin Church legislated mandatory celibacy. In 1123, at the First Lateran Council, the bishops issued a severe edict concerning clerical celibacy. As Peter De Rosa describes it, “A thousand prelates decreed that clerical marriages should be broken up and the spouses made to do penance because these marriages were invalid. … This teaching was new; it went against centuries of tradition.”3 Sixteen years later, bishops gathered again at the Lateran II Council to deal with clerical sexual conduct. Innocent II declared, “Since priests are supposed to be … vessels of the Lord … it offends their dignity to lie in the conjugal bed and live in impurity.”4